maanantai 18. kesäkuuta 2012

Päivän top 5: Vanhempien luona asumisesta

Olen tosiaan eroni jälkeen asunut nyt muutaman kuukauden vanhempieni luona. Vaikka olen täältä alunperin muuttanut pois jo kuutisen vuotta sitten, niin täytyy sanoa, että ihan kivaahan täällä on ollut nyt ns. kakkoskierroksella. Tässä onkin 5 parasta asiaa vanhempien luona asumisesta:

1. Ruoka ei lopu kesken


Ei lopu, ei siis niin millään! Sitä voi syödä ihan niin paljon kuin haluaa, mutta sitä löytyy aina jostain lisää. Pakastimet ovat täynnä herkkuja ja kaikenmaailman pakasteita suolaisesta makeaan. Uunista tulee vähintään kerran viikossa piirakka tai kakku ja viikonloppuisin saa aina hyvää grilliruokaa (ainakin nyt kesällä).

Toki tässä voi miettiä, miten tämä vaikuttaa linjoihini, mutta kai sitä nyt aina välillä voi herkutellakin ;) Eipä tämäkään ikuisesti kestä, kun loppukesästä muutan jälleen omaan asuntoon. Sitten kaikki rahat menevätkin remonttiin ja voi unohtaa kaikki hintavammat herkut. Mutta onneksi tänne voi aina tulla kylään :)

2. Eron jälkeen helpompaa

Vaikka sen voisi ajatella nolona, rasittavana tai ahdistavana, että "joutui" muuttamaan niin monen vuoden jälkeen takaisin kotiin, niin minä koen sen aivan päinvastaisesta. Tiedän, että tämä on vain väliaikainen ratkaisu, ennen suurta askelta ja oman asunnon ostoa. Tiedän myös, että täällä ihmisten keskellä olo on paljon helpompaa, kuin se, että olisi yksin jossain yksiössä miettimässä asioita. Olen saanut paljon muuta ajateltavaa ja tekemistä, mikä on osaltaan auttanut välttämään vaipumisen eron jälkeiseen synkkyyteen.

3. Kaikki on ilmaista


Noh tämä on aika itsestään selvä etu, että ei tarvitse maksaa vuokraa tai lainanlyhennyksiä ja yhtiövastiketta. Saan tässä muutamassa kuukaudessa säästettyä pienen alun remonttirahastolleni ja maksettua autolainani pois. Olen kyllä niin kiitollinen vanhemmilleni, että voin olla täällä pari kuukautta ja säästää vain rahaa, koska se helpottaa minun tulevaisuuden remonttisuunnitelmia huomattavasti!

4. Vanhempieni seura

Olen normaalisti ollut todella laiska käymään vanhempieni luona kylässä, vaikka en ole koskaan 5 kilometriä kauempana asunut. Nyt vietän sitten sen kaiken väliin jääneenkin ajan vanhempieni kanssa :) Tosin saan olla täällä huoneessani myös ihan rauhassa, jos siltä tuntuu. Kyllä sitä huomaa, että suhde omiin vanhempiinsa on muuttunut ajan myötä ja oman iän karttuessa. Enää he eivät ole inhottavia auktoriteetin ääniä, jotka kieltävät kaiken, vaan enemmänkin rakkaita perheenjäseniä, joilla voi olla myös eriäviä mielipiteitä ;)

5. Tauko omasta elämästä

Niin hassulta kuin se tuntuukin, niin välillä sitä vain kaipaa taukoa omasta arkielämästään. Ei jaksa siivota, laittaa ruokaa, käydä kaupassa, tehdä muita arjen rutiineja. Täällä vanhempien luona monet näistä rutiineista ovat nyt vähän niinkuin tauolla, koska äiti ja iskä pyörittävät omaa elämäänsä täällä ja minä niinkuin matkustan siinä siivellä. Olen todella hyvin saanut rentoutua täällä, vaikka olen auttanut ja tehnyt sellaisia hommia, joita ei minun omassa asunnossani tulisi tehtyä, mm. polttopuiden kantoa ja ikkunoiden maalaamista. Ihanaa vaihtelua päivätyöhöni ja omaan elämääni!

Vanhempani <3

- Toe

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti